HollandBIO’s Year Event 2020
Afgelopen week was het weer tijd voor hét leukste event van de Nederlandse Biotech: het HollandBIO Year Event. Van heinde en verre reisden deelnemers naar de Rotterdamse Maassilo, voor een programma vol inspiratie, innovatie en ondernemerschap. Met het Year Event bedankt HollandBIO haar leden en relaties voor de steun en fijne samenwerking in het afgelopen jaar. Een moment om terug te kijken en vooruit te blikken.
Tijdens de opening stelde HollandBIO’s Annemiek dat onze sector zich op een kantelpunt bevindt. We zijn steeds beter in staat om maatschappelijke problemen op te lossen met biotechnologie. De acceptatie en toepassing van biotech stijgt gestaag, zeker onder de jongere generaties. Laten we daarom vooral blijven vertellen waar we het voor doen, aldus Annemiek. Werk maken van vertrouwen, zowel onderling als in de samenleving. Onze leden, de movers en de shakers van de sector, hebben de oplossingen voor de complexe vraagstukken van deze tijd in handen. En precies daarom is HollandBIO supertrots om al die innovatieve koplopers te mogen vertegenwoordigen!
Het Nederlandse innovatieklimaat kan nog zo veel beter. Daarom vroegen we Paul-Peter Tak, Venture Partner bij Flagship Pioneering, naar de ingrediënten om van Nederland het ‘Boston van Europa’ te maken. Paul-Peter putte hiervoor onder meer uit zijn ervaring als CEO van het in Cambridge (MA) gevestigde Kintai Therapeutics. Dat bedrijf bracht vorige week nog mooie data naar buiten. Om het oranjegevoel rond onze sector verder aan te wakkeren en echt de volgende stap te zetten, zijn volgens Paul-Peter een dosis inspirerend biotech leiderschap, een flinke snuf kapitaal en een grotere “risk appetite” onmisbaar.
Dat biotechnologie de sleutel vormt tot oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, was ook de boodschap Julie Borlaug, Vice President Communications & PR bij Inari Agriculture. Zij zet zich in om honger en armoede de wereld uit te helpen, met behulp van gepersonaliseerde zaden. Haar grote drijfveer is het werk van haar grootvader Norman Borlaug, winnaar van de Nobelprijs voor de vrede en vader van de groene revolutie. Julies advies: grijp elke kans aan om te vertellen wat je doet en waarom je het doet. Daarmee voorkom je weerstand en creëer je draagvlak. Want uiteindelijk is de consument de drijvende kracht achter innovatie.
Tot slot betrad de Bende van de Vooruitgang het podium. Zij namen de zaal mee in de hockeystick van de vooruitgang: de enorme progressie die we de afgelopen eeuwen dankzij technologie op allerlei fronten hebben geboekt. Met een inspirerende collectie verhalen was het een lofzang op het menselijk vernuft: het terugdringen van kindersterfte, de Albert Heijn als paradijs, de letterlijke en figuurlijke verlichting en incrementele maar oh zo comfortabele innovatie in wc-papier. Hun boodschap: wanneer ideeën seks hebben, komen we tot nieuwe innovaties. En daarmee is de mens in staat om steeds verder boven zichzelf uit te steken.
Na deze inspirerende verhalen, was het hoogste tijd voor een drankje, een hapje en hier en daar een voorzichtig dansje. Dit event was er weer een voor in de boeken – zo bewijzen ook de prachtige foto’s van Nils van Houts!